Laden...

Workshops voor school, kinderen ontdekken zichzelf

Inhoudsopgave:

Workshops voor school, zet ze op je programma

De reguliere leerstof aanvullen met Workshops voor school die door externe docenten worden gegeven, is een mooie keuze. Er ontstaat een wisselwerking tussen je eigen docenten, je leerlingen en de externe lesgevers van workshops. Noem het gerust ‘nieuw bloed binnenbrengen’ in je aanbod als onderwijsinstelling. Welke workshops je kiest, hoeveel je er wil organiseren en voor welke klassen, maak je helemaal zelf uit. In bepaalde studierichtingen zijn culturele en kunstzinnige activiteiten een verplicht vak, waaraan ook examens vasthangen. In andere richtingen blijft het vrijblijvend. Verplicht of niet, workshops zijn een bron van inspiratie en geven een boost aan je dagelijkse lessenrooster.

Workshops, wat mag je ervan verwachten?

Bij workshops zijn er twee aspecten belangrijk. Het onderwerp waarrond de workshop gegeven wordt is één. De manier waarop het gegeven wordt, en daarmee samenhangend wat de leerlingen leren, is een tweede aspect. Beide zijn even belangrijk. Je hebt enerzijds de leerstof, daarnaast de algemene kennis en vaardigheden. Deze twee mag je verwachten van een externe partner die voor jou de workshops geeft. Je kiest het onderwerp of thema zelf of je laat de externe expert voorstellen doen. Daarnaast mag je je een doel stellen op gebied van sociale vaardigheden, technische vaardigheden, inzichten en zelfontwikkeling. In workshops leren ze samenwerken, leren ze met diverse karakters om te gaan en leren ze openstaan voor andere dingen dan ze gewend zijn. Ook dit is belangrijk in het leven van de jongeren.

Een voorbeeld: de circus workshop

Circus is zeer toegankelijk voor leerlingen van elke leeftijd. In een circus is er voor iedereen wel wat leuks te beleven. Maar hoe is het om als kind zelf een circus te mogen in elkaar steken? Tijdens een circus workshop wordt dit realiteit. Zoals hierboven gezegd, komen er vaardigheden aan bod. Denk aan jongleren, goochelen of muziek maken. Als tweede aspect zijn er de sociale vaardigheden. Welke leerlingen gaan de show geven en welke leerlingen werken op de achtergrond? Wie van de kinderen wil alleen optreden en wie wil er een team vormen voor een circusact? Het laat heel veel zien over de kinderen. Geef ze de kans om zichzelf bewust te ontdekken!

https://kleinkunstig.nl

Tags:

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Portugal is een land met een rijke geschiedenis en cultuur, en de Portugezen hebben veel bijzondere kenmerken die hen onderscheiden van andere nationaliteiten. Juist deze

NLP, of Neuro-Linguïstisch Programmeren, is een communicatiemodel dat in de jaren 1970 werd ontwikkeld. Het is gebaseerd op het idee dat onze gedachten, woorden en

De reden om te kiezen voor een tussenjaar is voor iedereen anders. Tijdens een tussenjaar kun je veel verschillende soorten ervaringen opdoen. Deze ervaringen kunnen

NLP staat voor Neuro Linguistisch Programmeren en is als het ware een gebruiksaanwijzing voor je brein. Hoe doe jij wat jij doet en waarom? NLP

Nog niet iedereen weet precies wat gepersonaliseerd leren is, en dat is bijzonder jammer. Jammer, omdat deze manier van leren ontzettend veel voordelen biedt. Betere

Als u lesmateriaal voor groep 3 zoekt, dan kunt u op zoek zijn naar fysiek of  digitaal lesmateriaal. Tegenwoordig krijgen kinderen op scholen al steeds